Case: Traject coaching en training bij een transportbedrijf

Doel: verbeteren communicatie, assertiviteit, handvaten bij piekeren.

geschreven door

Marsha Scholten-Meijer

Coach, Trainer, Mediator

Alle berichten

July 7, 2021

Case: Traject coaching en training bij een transportbedrijf

Aanleiding

Een HR Adviseur zoekt contact met mij. Zij vraagt of ik wat kan betekenen voor een medewerker die zelf heeft aangegeven dat hij wil werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling

Situatie


Medewerker is eindverantwoordelijk binnen zijn team en hij heeft dagelijks te maken met klanten.
Hij wil zijn communicatie intern en extern verbeteren. Vermoedelijk speelt assertiviteit ook een rol.

Oplossing


In een 1-op-1 intakegesprek met de medewerker vertelt hij waar hij tegenaan loopt. Hij vindt het lastig om mensen te confronteren en om voor zichzelf op te komen. Ook komt het regelmatig voor dat hij ‘s nachts wakker ligt omdat hij aan het piekeren is. Hij wil zijn communicatieve vaardigheden verbeteren en niet meer piekeren over gesprekken die hij al gevoerd heeft of nog moet voeren.

Na de intake doe ik een voorstel voor een traject waarin we door middel van de JTI-analyse zijn persoonlijke voorkeuren in kaart brengen om vervolgens door middel van 1-op-1 coaching en training te werken aan de punten die hij belangrijk vindt.

De JTI-analyse geeft hem inzicht in zijn voorkeuren. Waar hij het in het begin nog wat abstract vindt, beginnen de kwartjes al snel steeds meer te vallen. Hij herkent steeds meer en koppelt hetgeen hij leert aan praktijksituaties. Vervolgens kan hij gaan oefenen om het anders te gaan doen en hiermee traint hij in de praktijk zijn vaardigheden.

Medewerker vindt mijn nuchtere aanpak prettig en we voeren ontspannen gesprekken waarin ook gelachen wordt. Hij gebruikt mij volop als klankbord door gezamenlijk situaties te analyseren om er hierna weer verder mee te kunnen oefenen in de praktijk.

Na 6 persoonlijke afspraken en het nodige oefenen van zijn kant in de tussentijd, spreken we af dat we de laatste afspraak over 2 maanden plannen. Zo heeft hij de gelegenheid om verder aan de slag te gaan met wat hij geleerd heeft en hebben we nog een evaluatiemoment waarin hij de gelegenheid krijgt om te bespreken waar hij tegenaan loopt.

Resultaat

Tijdens de laatste afspraak zit medewerker ontspannen en tevreden tegenover mij. Hij heeft veel geoefend en het loopt nu goed. Het nieuwe gedrag voelt zelfs heel natuurlijk.
Hij vertelt dat hij assertiever reageert en duidelijker communiceert.
Piekeren doet hij soms nog wel. Dit hoort er naar zijn gevoel ook een beetje bij en kan hij accepteren. Wanneer het piekeren erger wordt, heeft hij in ieder geval een aantal oefeningen achter de hand waarmee hij aan de slag kan om het piekeren te verminderen.
verder lezen
Case: mediationtraject bij zorgorganisatie
Mediation bij arbeidsconflict
July 7, 2021
Case: Coachingstraject in opdracht van een universiteit
Doel: verbeteren communicatie, samenwerking en werkhouding
July 7, 2021